På smerteklinikken, i mit 12 ugers smertehåndteringskursus, lærte jeg om hvil og om aktive hvil.
Det er naturligvis mest effektivt med ¨rigtigt¨ hvil, altså et hvil hvor du ligger behageligt og har fokus på krop og vejrtrækning. Men det er ikke altid, mit temperament er til et rigtigt hvil og hvad gør man så?

Jeg har lavet en liste over min underholdning til de (mere eller mindre) aktive hvil jeg benytter.
Men prøv dem selv og bedøm selv om de er noget værd.

 

Mine tips til aktive hvil

  1. Gå på Pinterest og bliv inspireret til alt fra indretning, kreative projekter, madlavning og ja, ALT.
  2. Lav en ønskeliste til din fødselsdag og/eller jul. Det er aldrig for tidligt at starte.
  3. Kast dig ud i kreative sysler. Mal, tegn, sy, strik, hækl, listen er uendelig.
    Jeg malede meget før ulykken og træner min hånd op til igen at kunne male og tegne detaljeret vha. mindfulness malebøger. Start på dit niveau, med den tid du kan og se hvor det fører dig.
  4. Sæt dit ind i et nyt emne. Om det er fondue eller øgleteorien er ligemeget. Udvid din horisont.
  5. Læs en god bog og fald hen i en anden verden.
  6. Hold en wellness dag hjemme med selvforkælelse.
    Lav dig et fodbad, smæk en hårkur i, læg en ansigtsmaske, brug bodyscrub og bodylotion, læg neglelak og måske endda sørge for glatte ben. Nej det er ikke standard herhjemme.
  7. Lav en prioriteringsliste. Hvad er dit næste projekt, køb, eller ferie?
    Skriv dine drømme ned i rækkefølge og lav en plan for, hvornår og hvordan de skal ske.
  8.  Har du et favoritspil? Det er en seriøs tidsrøver! Jeg kan anbefale en Nintendo Switch og ellers er der et hav af apps til mobilen, kryds og tværs, soduko.
  9. TV tid. Vi kommer altså ikke udenom, det ER bare en klassiker. En spændende dokumentar eller film når kroppen strejker eller en en sumpeserie, når hverken hoved eller krop kan følge med.
  10. Lyt til en podcast. Læg dig ned, luk øjnene og lær dine nye bedste venner at kende.

 

Jeg har brugt en del tid (læs: flere år) på at forstå, at min krop har behov for flere hvil hver dag.

Det er ikke fordi, jeg ikke har fået det at vide før. Jeg har fået det at vide mange gange. Rigtig mange gange endda. Men nogle gange skal man åbenbart have gavn af noget virkelig mange gange, før man vil sluge sin stolthed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *